OBEC PTÝROV
Obecně závazná vyhláška č. 4/2003 obce Ptýrov ze dne
9. 7. 2003
KOMPLEXNÍ
URBANISTICKÁ STUDIE OBCE
PTÝROV
NÁVRH REGULATIV
ČÁST PRVNÍ
Úvodní ustanovení
Článek I.
Účel vyhlášky
Tato
vyhláška vymezuje rozhodující části komplexní urbanistické studie včetně
dodatku urbanistické studie zástavby 21 rodinných domů a úpravy veřejného
prostranství v místní části Branka ( dále US ) sídelního útvaru Ptýrov,
schválenou zastupitelstvem obce Ptýrov
dne 9. 7. 2003 .
Článek II.
Rozsah platnosti
Tato
vyhláška platí pro celé katastrální území obce Ptýrov , a to souběžně se
zpracovanou a schválenou komplexní urbanistickou studií s časovým horizontem 15
let, tj. s platností do roku
2018
s možností ji podle potřeby novelizovat.
Článek III.
Závazné regulativy
Závaznými
regulativy jsou:
a) Zásady pro uspořádání území, a to z hlediska prostorového a funkčního ( v rámci
intravilánů i extravilánů, tj. v rámci zastavěných i nezastavěných území).
b) Limity využití území, které
jsou stanoveny zejména velikostí parcel, výškou zástavby a podmínkami zastavění
na plochách parcel (pozemků).
Plochy intavilánů, tj.
zastavěných území jednotlivých částí obce (jednotlivých sídel) se skládají z
ploch stavebních pozemků, doplněných parcelami různých kultur (zahrady, sady,
plochy komunikací apod.) jsou vymezeny obvodovou čarou vůči plochám
extravilánu, tj. vůči plochám nezastavěným a nezastavitelným, která by neměla
být překračována, kromě vyvolaných změn a doplňků, které musí být řádně
odůvodněny a projednány a schváleny jak pořizovatelem, tak obecní samosprávou.
Jednotlivé plochy intravilánů jsou následující:
část
Branka, část Čihátka, část Habr, část Maníkovice, část Ptýrov,
část Ptýrovec,
bývalý areál zemědělské velkovýroby při
části Ptýrov.
__________________________________________________________________________________
ČÁST DRUHÁ
Závazné regulativy
a) Vymezeným, definovaným
plochám dle způsobu využití musí
odpovídat : způsob užívání, tj. zejména účel existujících a nově
umisťovaných a povolovaných staveb a ploch, včetně (stavebních) změn v jejich
užívání. Stavby a plochy, které
příslušnému funkčnímu vymezení neodpovídají, nesmí být v předmětném území
povoleny, umístěny a provozovány.
Funkční určení ploch a jejich prostorové vymezení
jsou obsahem hlavního (urbanistického) výkresu US.
b) Limity (omezení) využití
území nejsou v hlavním plánu US vyjádřeny. Musí být
definovány v doprovodném textu US (zpráva, popis
jednotlivých zásahů - intervencí, návrhů) a v této vyhlášce.
_______________________________________________________________________________
Plochy
extravilánů
jsou plochami mimo zastavěná území (intravilány) nejsou v zásadě určeny k
zástavbě vyjma výjimečně přípustné zástavby budovami pro zemědělskou, lesní,
případně další produkční a jinou činnost
v krajině (kulturní vyžití, rekreace ve formě turistiky), jež si jen výjimečně
vyžaduje budování trvalých budov.
INTRAVILÁNY
(ZÓNY ZÁSTAVBY).
V těchto zónách s převažující tradiční venkovskou
zástavbou se stanoví :
-zachovat, regenerovat a preferovat obytnou funkci,
zejména funkci trvalého bydlení
-zachovat a regenerovat tradiční zástavbu, obnovovat
její ztracený charakter
-nové dostavby, přístavby, nástavby a celkové
přestavby s cílem podstatné změny dosavadního charakteru provádět jen výjimečně
v odůvodněných případech (např. obecně prospěšné změny funkce) s podmínkou, že
neporuší nejen původní charakter zástavby na předmětném pozemku, ale ani obraz
tradičního venkovského sídla, nebo jeho části.
Připouští se : využít existujících
pomocných (hospodářských) budov pro nové činnosti (podnikání, garážování
apod.), pokud tyto nebudou svým rozsahem, dopady na životní prostředí (tj.
hlukem, exhalacemi, vyvolanou dopravou, zásobováním apod.) v rozporu s hlavní,
tj. obytnou funkcí předmětného území (celku, parcely).
Rozsah (zastavěných nebo volných)
ploch, požadovaných k podnikání by neměl přesáhnout spolu s existující
zastavěnou plochou maximálně 30% plochy stavebního pozemku.
Umístění ploch pro podnikání by mělo
respektovat logické uspořádání dosavadních celků a nemělo by zcela popřít
jejich dosavadní smysl (umístění vstupů, vjezdů, zelených ploch, apod.)
Stavby pro podnikání by neměly svými rozměry
překonat tradiční zástavbu, jak v půdorysných, tak výškových parametrech.
Požaduje se obdobný sklon střech, jako mají okolní (tradiční) budovy.
Nepřipouští se
:
povolování nástaveb.
Připouští se opětovné ustájení malého
počtu hospodářského zvířectva, jež odpovídá parametrům původních budov pro tyto
účely, nebo nově zřizovaným budovám, přiměřeným svými rozměry a způsoby
zpracování povrchů a střech existující, zejména obytné zástavbě.
Požaduje se postupně odstraňovat
především všechny nepovolené druhotné stavby, dále všechny povolené, ale svým
vzhledem (rozměry, formou, způsobem zpracování povrchů) nevhodné, zejména
provizorní přístřešky, přístavky, plechové a jiné provizorní stavby, včetně
garáží. Pokud trvá činnost, pro kterou byly zřízeny, nahradit je přijatelnými a
povolenými druhotnými stavbami.
Požaduje se věnovat pozornost veřejným prostorům, zejména návsím a
komunikacím, procházejícím zastavěnými částmi obce s cílem proměnit je v
důstojné a vyhovující prostředí pro obyvatele a další uživatele zástavby v
jednotlivých částech obce. Bude snahou vrátit těmto prostorám přírodní povrchy
a omezovat plochy asfaltu. Snahou bude odstraňovat ta zařízení, jež
znehodnocují původní doplňkovou zástavbu těchto prostor (kapličky versus
trafostanice, tradiční stromová vegetace lip, kaštanů apod. versus thuje a
další jehličnany, atd.).
Požaduje se, aby jednotliví obyvatelé
parkovali všechna svá vozidla (osobní, zemědělská apod.) výlučně na svých
parcelách. Bude snahou postupně odstraňovat
neužívané stroje a nářadí z volných prostor soukromých i veřejných.
V rámci zastavěných
území bude
vedení obce preferovat trvalé obyvatele
a jejich zájmy včetně doprovodných činností, souvisejících se zemědělskou,
lesní, rybářskou a přijatelnou podnikatelskou činností atp. resp. produkcí.
Obec bude podporovat tendence přechodných obyvatel aby se v obci usídlili
trvale. Naopak bude snahou omezit další rekolaudace staveb pro trvalé bydlení
na pobyt přechodný (individuální rekreaci apod.).
Dostavba na
volných parcelách se uskuteční typy domů rodinné zástavby, vhodnými pro potřeby života
na venkově. Zastavěné plochy by neměly přesáhnout 25% plochy pozemku, ve
výjimečných případech, tj. při povolení k přijatelným formám podnikání, by
celkový podíl zastavěných ploch neměl dohromady přesáhnout 30% plochy pozemku.
Výška nové zástavby by neměla přesáhnout
jedno podlaží s využitým podkrovím.
K tomu bude nutné zajistit uspokojivé, dostupné a důstojné provozy zdravotních, výchovných,
obchodních a dalších zařízení (provozů).
Obec si klade za cíl vybavit obec přijatelným a ekonomicky dostupnějším
způsobem provedení obecní infrastruktury, tj. zejména zásobování vodou,
likvidace splaškových vod, rozvodu elektřiny a plynu.
Obec chce dosáhnout obnovy mostu a komunikačního spojení s východním okrajem sousedního
města Mnichovo Hradiště.
Bude
snahou obecní samosprávy zabránit
budování dalších vzdušných vedení (VN,VVN) a u existujících dosáhnout v době
dožití jejich náhradu ve sdružených trasách (koridory, společná ochranná
pásma). Některá vzdušná vedení, zejména starší typy na dřevěných sloupech, se
doporučují odstranit z pohledově exponovaných míst : přemístit, převést na
povrchová (kabelová) vedení apod.
V zóně areálu zemědělské
výroby
nepřipustit provozy, jež jsou zařazeny do I. nebo II. třídy ekologické
závadnosti (tj. jež znečišťují všechna tři nebo dvě z prostředí : země, vzduch,
voda).
Nelze připustit provizoria, pokud
by existovala déle, než pět let.
__________________________________________________________________________________
PLOCHY EXTRAVILÁNŮ
Obec
sleduje postupnou proměnu ekologicky
nestabilních produkčních ploch, zejména ploch
orné
půdy, v ekologicky stabilnější ploch luk a pastvin, okrajově i ploch lesa. S
tímto záměrem
souvisí požadavek na dohledné provedení
projektu pozemkových úprav, jež by
současně respektovaly ekologickou stabilizaci a plochy biokoridorů a biocenter.
V
extravilánu budou postupně obnoveny vybrané polní cesty, remízky, sady, aleje.
V
extravilánu budou postupně obnoveny
plochy bývalých rybníků a drobných vodotečí, tyto zásahy bude předcházet
hydrogeologický průzkum, který posoudí zda k obnově jsou stále dobré podmínky
vodního režimu v území (pramenná území, hladiny spodních vod, atp.).
Postupně
budou obnoveny všechny tradiční
porosty, zejména břehové, sledující drobné vodoteče a obvody obnovovaných
rybníků.
Bude
definitivně vyřešen další osud rokle, kterou zakoupilo město Mnichovo Hradiště
za účelem zřízení skládky TKO.
__________________________________________________________________________________
LIMITY VYUŽITÍ ÚZEMÍ
Při
využívání území musí být kromě výše v textu uvedených limitů, specifických pro
určité části území, dodržována ochranná
pásma všeho druhu (vedení VN, VVN, vodních zdrojů, těžebních prostorů,
skládky TKO, ČOV, komunikací, zemědělských produkčních a zpracovatelských
areálů, zejména živočišné výroby), atp.
ČÁST TŘETÍ
Plochy pro
veřejně prospěšné stavby
Pozemky,
potřebné pro provedení rozvodů a zařízení výše uvedených zařízení
infrastruktury budou postupně specifikovány podle konkrétních způsobů řešení a
provedení a budou spolu s obnovovanými polními cestami, rybníky a vodotečemi
zahrnuty do kategorie veřejně
prospěšných staveb.
ČÁST ČTVRTÁ
Závěrečná
ustanovení vyhlášky
Uložení urbanistické studie
a vyhlášky
Úplná
dokumentace urbanistické studie včetně vyhlášky o jejích částech, rozhodujících
pro další vývoj obce, je uložena :
a) na odboru výstavby a ŽP
městského úřadu v Mnichově Hradišti
b) na obecním úřadě v Ptýrově
Zpracování změn ve vyhlášce
Změny
částí, rozhodujících pro další vývoj obce, se projednávají a schvalují se všemi
náležitostmi, které požaduje zákon a vyhlašují se vždy obecní vyhláškou.
Nabytí účinnosti vyhlášky
Vyhláška
nabývá účinnosti dnem 25. 7. 2003
V
Ptýrově, dne 9. 7. 2003
………………………………………... …………………………………………..
František
Badalec, starosta obce ing. Jiří Pešek,
místostarosta obce